söndag 14 juli 2013

plocka sina egna gubbar

 Söndag och inget direkt strandväder. Jag tog med barnen till Tift och fyllde en bunke med massor av färska, röda och saftiga jordgubbar. Förutom innehållet bunken som vi betalade för får jag nog lov att erkänna det är tur man inte blir in- respektive utvägd för egen del.. I alla fall den lilla blonda treåringen hade blivit dyr att lösa ut!
 Plocka-själv-gården ligger i Tift i Linköping och killen som sålde gubbarna tippade att de har öppet kanske tio dagar till. Så…. Passa på och plocka på er och kanske lägg i frysen? Förutom alla vi mumsat på under kvällen har jag mosat några liter och lagt osötat i frysen för kommande vardagsfrukostar. Gott!

16 kommentarer:

  1. Åh så gott med jordgubbar och skoj att ha plockat dem själv :).

    Må så gott! Kram Jennifer

    SvaraRadera
  2. Tack Sara för fina ord igår <3


    svenska jordgubbar slår allt! Jag har just nu frysta jordgubbar istället för isbitar i mitt vitvinsglas...så gott! Till frukost är det oslagbart med jordgubbar.

    Ha en skön början på veckan!

    KRAM

    SvaraRadera
  3. Älskar jordgubbar och har några plantor. De ger inte längre några gubbar. Har smaskat i mig alla. Köper från en van som har stått på ett och samma ställe i många år. Hon är en institution. Och säljer supersöta jordgubbar. Plocka själv? Njae. Verkar jobbigt :)

    SvaraRadera
  4. En stund i jordgubbslandet - det är sommar det!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Åh, underbart! Vilken lycka :) Själva har vi tyvärr inte hunnit med något jordgubbsplock i år, får se om det kan hinnas med i slutet av veckan och om det finns några jordgubbar kvar då!

    Ha det bäst! Kram Anna

    SvaraRadera
  6. Sååå gottit med Jordgubbs :)
    //Annmi

    SvaraRadera
  7. Såå gott med jordgubbar! Jag skulle oxå behöva plocka och frysa in men här finns inget plocka-själv-land längre tyvärr. Hoppas lillan inte får ont i magen nu då ;) kram Suss

    SvaraRadera
  8. Lite extra kul att gå runt i jordgubbslandet och bara plocka en massa röda fina bär. Vi har också självplock här (Vareborg) men det har inte blivit av. Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Underbart med egna jordgubbar =) Våra blev det inget med förra året så vi skippade det.
    Hoppas du får en strålande dag. Kramen

    SvaraRadera
  10. Jag vill också, undrar om jag hinner..... Det är så gott med hemmagjord sylt. Vad gör du med gubbarna? Kram Anette

    SvaraRadera
  11. Nu är det (tyvärr) längesen jag plockade egna gubbar. Men visst är det sååå mycket godare!
    (Även om köpta är ganska gott det med). Och som du säger; tänk om det stod en våg vid in och utgången... Oj oj. Haha! :-D

    SvaraRadera
  12. Jag har frusit in 15 liter, kan vara gott att ha framöver.

    Sv: jaså, du har fortfarande problem med att komma in till min blogg när du klickar på mitt namn, så dumt. Jag har märkt att en del som jag ska kika in hos blir det likadant hos. Tyvärr förstår jag mig inte på hur jag ska göra för att få bort det, inte hon som hjälpte mig med att fixa bloggen heller. Därför brukar jag ofta skriva under med min adress nu, efter mina kommentarer, så de hittar till mig om de vill.
    Men funderar faktiskt allvarligt på att göra en ny blogg i wordpress istället, det verkar mycket bättre.

    SvaraRadera
  13. Det där ska jag göra imorgon! Mums så gott! Det börjar närma sig årets sista snart :(

    SvaraRadera
  14. Visst är det gott, jag har fryst in en hel hög för vintern och kommande frukost smoothie.
    Kram

    SvaraRadera
  15. Självplock är kul att åka på. Ja, snart är dom röda bären slut för detta år.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera